Miasto w malarstwie

Bartosz Kokosiński, Bródno, cykl „Termokoloryzacja”, akryl na płótnie (2015)

W swoim obrazie-obiekcie Bródno, z cyklu Termokoloryzacja, Kokosiński odwołuje się do rozpoczętego na początku lat 90. procesu docieplania budynków z lat 60., 70. i 80., najczęściej połączonego z malowaniem ich fasad na pastelowe kolory. Proces, istotny z energetycznego punktu widzenia, pod względem estetycznym przyniósł jednak negatywne skutki. Osiedla, nie tylko warszawskie, zaczęły się wyróżniać obcymi w krajobrazie, najczęściej pastelowymi barwami, dodatkowo nieobecnymi w modernistycznej architekturze. Ponadto układy kolorów na fasadach najczęściej nie odzwierciedlały podziałów konstrukcyjnych budynków i detali, stając się „swobodnymi fantazjami kolorystycznymi”. W pracy poświęconej osiedlu Bródno Bartosz Kokosiński nawiązał do palety barw najczęściej wykorzystanych do malowania fasad bloków osiedla. Wąskie pasy płyt MDF, których wielkość nawiązuje do proporcji budynków, pomalował farbami fasadowymi w kolorach: fioletowym, pomarańczowym, różowym i bladozielonym” [ za katalogiem wystawy:  Obrazy miasta w kolekcji sztuki współczesnej, Muzeum Warszawy].